چگونه با کودک بی سرپرست دوست شویم
دو شنبه 1 آبان 1396 ساعت 15:33 | بازدید : 312 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

روانشناسی کودکان بی سرپرست

 

کودکی و نوجوانی دوران حساس از زندگی فرد است که فرد باید در آن دوران به شناخت و کشف استعداد های خود برسد تا بتواند برای آینده خود تصمیم خوبی بگیرد. در این دوران نیاز به پشتیبان و سرپرست یک نیاز اساسی است که خانواده مهم ترین و بهترین گزینه است. کودکان و نوجوانانی که به دلایل مختلفی نظیر آسیب های اجتماعی و خانوادگی مانند اعتیاد ، طلاق ، فوت ، بیماری والدین و ... از زندگی در کنار خانواده محروم می شوند و با شرایط بی سرپرست و بد سرپرست وارد جامعه می شوند نیازمند مراقبت و ارایه خدمات روانشناسی خاصی هستند. مراقبتی که آسیب های روحی و خلاء های هیجانی و عاطفی این کودکان (نوجوانان) را پوشش دهد و کمک به رشد همه جانبه و پرورش استعداد های نهفته شان کند.

تکلیف عمده نوجوان کسب هویت و استقلال است. یعنی یافتن پاسخی به این دو سوال: "من که هستم؟" و "چه می‌کنم؟" این دوره را باید دوره نقش‌آزمایی دانست، دوره‌ای که فرد ممکن است برای تغییر شخصیت خود، رفتارها، عقاید و علایق مختلفی را مورد آزمایش قرار دهد و دست به هر کاری بزند.

کسب هویت یکی از مراحل مهم تحول روانی-اجتماعی در طول زندگی افراد است. تحول روانی اجتماعی در هر فرد طی 8 مرحله شکل می گیرد که از کودکی تا پیری ادامه دارد. در هر مرحله فرد با تعارضی روبرو می شود و فرد در صورت حل موفقیت آمیز  تعارض، مرحله بعدی را نیز بهتر آغاز می کند. در هر مرحله فرد با نیرو های درون روانی و اجتماعی در ارتباط است و این هر دو بر رشد و تحول فرد موثر هستند.

رشد اخلاقی،‌ تمرین، محیط  و تعادل جویی از عوامل موثر بر تحول روانی-اجتماعی هستند.

یکی از عوامل محیطی که نقش اولیه در شخصیت افراد دارد، خانواده است. از وقتی که کودک به رشد یافتگی اجتماعی می رسد، خانواده و مدرسه نقش کلیدی بازی می­کنند.

بد سرپرستی و بی سرپرستی:

از آسیب ­های مهم خانواده، بدسرپرستی با بی ­سرپرستی است.

بی سرپرست به آن دسته از افرادی اطلاق می شود که بنا به دلایلی پدر و مادر خود را از دست داده اند یا اینکه والدین، آنها را رها کرده اند؛ و بد سرپرست به افرادی اطلاق می شود که به علل گوناگون از حمایت، مراقبت و نگهداری موثر توسط خانواده محروم بوده و مورد غفلت خانواده (جسمی یا روانی و هردو) قرار می گیرند.

این کودکان با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلات این کودکان نداشتن احساس امنیت و برطرف نشدن نیازهای آنهاست. کودکانی که در مراکز شبانه روزی هستند به دلیل جابه جایی های مکرر از خانه به خانه دیگر و از خانه به شبانه روزی و از شبانه روزی به خانه تغییر سیاست های مرکز نگهداری، تغییر کارمندان امکانات رفاهی و تفریحی احساس بی ثباتی می کنند. کمبود اعتماد به نفس و عدم بیان مشکلات با فرد مناسب و عدم مورد علاقه بودن از دیگر کمبودها و مشکلات روحی رفتاری این کودکان می باشد وجود خشونت رفتاری و بدنی در بین آنها کمبود امکانات و سلیقه های متفاوت آنها احساس محرومیت از خانه و خانواده باعث بروز خشونت در بین آنها شده است. 

نحوه رفتار با کودکان بی سرپرست :

با این کودکان نباید طوری رفتار کرد که احساس دلسوزی ، ترحم و تبعیض شما را متوجه شوند. باید طوری رفتار کرد که کودک متوجه خلاء والدینش نشود. مثلاً توجه و مهربانی بیش از اندازه ، خریدن اسباب بازی های متنوع ، ابراز علاقه و محبت بیش از حد ، فرق گذاشتن بین او و سایر کودکان و .. بیش از آنکه کودک را خوشحال کند می تواند لطمات بدی بر روحیه او بگذارد.

 والدین می توانند از مشاوران متخصص روانشناس کودک برای بهینه کردن روش های تربیتی کودک از طریق مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی استفاده کنند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


تشخیص بیش فعالی کودکان
یک شنبه 23 مهر 1396 ساعت 9:44 | بازدید : 490 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

تشخیص بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

علل بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

خصوصیات کودکان بیش فعال چیست ؟

 

بیش فعالی از چه سنی شروع میشود

 

ایا درمانی برای بیش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانیهای والدین کودکان بیش فعال

 

:تنها گذاشتن این کودکان در خانه یکی ازنگرانیهااست با وجود خطراتی که انها را تهدید میکند بخصوص سرک کشیدن انها در محیط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناکی که کم و بیش در مورد انها در اخبار حوادث و سایر شبکه های  اجتماعی دیده و شنیده ایم .

نگرانی بعدی والدین حضور در مهمانیهاست که با وجود شیطنت کودکان و مشکلاتی که برای صاحب خانه و سایر مهمانها ایجاد میکنند شب مهمانی را برای والدین بسیار سخت میکنند از انجایی که کودکان بیش فعال سعی در جلب توجه هم دارند انرژی زیادی را از والدین میگیرند . کودک بیش فعال با دست و پای خود زیاد بازی میکند و به اصطلاح در جای خود میلولد ، همین مسئله در محیطهای اموزشی نیز هست و معمولا کودک بیش فعال کلاس را ترک میکند و دائم بی قراری میکند.

نکته قابل توجه مغز پر تنش و فعال کودکان بیش فعال است. در مغز این کودکان انتقال دهنده های عصبی با هورمونهای سروتونین ، دوپامین ، نور اپی نفرین زیاد سروکار دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بیش فعالند و این یک مسئله ثابت شده است پس والدین پسران بیش فعال نباید فعالیت زیاد فرزند خود را به منزله ناتوانی خود در درک فرزندشان یا بی توجهی و بی احترامی فرزندانشان نسبت به خود تعبیر کنند.

 

درمان کود ک بیش فعال

 

 

بدلیل پیچیدگی روحیات کودکان در مان قطعی و ثابتی وجود ندارد اما والدین ویتوانند با رعایت برخی مسائل از وخیمتر شدن اوضاع جلوگیری کنند ، برای مثال هنگام صحبت کردن با کودک ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید ، خود را در جای او قرار دهید  ، به کودک آموزش دهید که حواس خود را بر روی شخص گوینده متمرکز کند ، درصورت درست انجام دادن وظایفی که به او محول شده او را مورد تشویق قرار دهید .شما میتوانید این کار را بصورت بازی انجام دهید با اصلاحاتی مانند "نگاهتو ازش برندار"یا "رادارتو روش ثابت کن"

نکته مهم بعدی رعایت رژیم غذایی میباشد ، استفاده از مواد غذایی کافئین دار برای کودکان بیش فعال انرژی آنها را چندین برابر میکند و این مسئله کنترل آنها را برای والدین و اطرافیان کودک بسیارسختتر میکند . تحقیقات بعمل آمده نشان میدهد استفاده از سبزیجات ذر رژ یم غذایی تاثیر مثبتی در رفتار کودکان بیش فعال دارد.

والدین کودکان بیش فعال همیشه نیاز به راهنمایی و آموزش دارند و باید از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرند و یا به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنند و یا حتی در مواقع ضروری با مشاوره تلفنی تخصصی کودکان تماس بگیرند


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


نوجوانان ، مدارس و ترک تحصیل
چهار شنبه 19 مهر 1396 ساعت 17:34 | بازدید : 306 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

مدارس مهمترین مراکز آموزشی کودکان در جهان هستند

هرساله بسیاری از کودکان و نوجوانان در مدارس کودکان سراسر دنیا در حال آموزش و تحصیل هستند .  مدارس باید علاوه بر تحصیل کودکان و نوجوانان محیط هایی سرشار از آموزش های مناسب باشد . آموزش روش های مناسب زندگی ، آموزش نحوه برخورد با مسائل ، آموزش نحوه ایجاد ارتباط با دیگران ، آموزش چگونگی حل کردن مشکلات و ... از جمله مواردی هستند که کودکان و نوجوانان باید درمدارس یاد بگیرند.

در حال حاضر علاوه بر مدارس مهد های کودک نیز نقش بسیار تعیین کننده ای در آموزش و نحوه تربیت کودکان  دارند چرا که هر چه سن فرزند شما پایین تر باشد توانایی تاثیر پذیری و انعطاف پذیری در آنها بیشتر است. مهد های کودک باید آموزش های مناسب به کودکان بدهند . این آموزش ها باید علاوه بر تخصصی بودن و سازگاری با فرهنگ ایرانی ، باید متناسب با سن کودکان نیز باشد.

باید در مهد کودک ها مهارت ها را به کودکان یاد دهند. ولی نقش اصلی در تربیت فرزندان را خود والدین ایفا می کنند . هرچند در حال حاضر به دلیل مشغله های کاری والدین وقت کمتری را با کودکان خود سپری می کنند ولی تاثیر آنها بر رفتار فرزندشان بسیار بسیار بیشتر از مهد ها و مدارس است . کودکان والدینشان را نگاه می کنند و از آنها تقلید می کنند .

والدین باید در ابتدای امر خودشان یاد بگیرند که چگونه زندگی و رفتار کنند تا بتوانند الگو های مناسبی برای فرزندان خود باشند .

یکی از مواردی که به وفور مشاهده می شود ترک تحصیلی نوجوانان است . از جمله دلایل ترک تحصیلی دانش آموزان  مشکلات خانوادگی و مشکلات کاری نوجوانان نمی توانند ادامه تحصیل بدهند هر چند بسیار باهوش باشند.

ترس از مدرسه نیز می تواند یکی از عوامل ترک تحصیلی باشد هرچند این دلیل می تواند  ب راحتی با مراجعه به روانشناسان متخصص بهبود و درمان شود . خانواده ها نقش اساسی در تشویق یا دلسرد کردن فرزندشان در رفتن به مدرسه دارند.

برای داستن بیشتر در مورد این مسائل می توانید از طریق مشاوره تلفنی با مشاوران متخصص کودک و نوجوان در ارتباط باشد.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 4
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


اختلالات یادگیری ، تشخیص و درمان آن
11 ارديبهشت 1396 ساعت 22:21 | بازدید : 623 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )
 
 
آرش دانش آموز کلاس دوم و 8 ساله است آرش فقط در درس دیکته دچار مشکل است بطوریکه اختلاف نمره فاحشی بین نمره دیکته و سایر درس ها وجود دارد مثلا نمره دیکته او معمولا بین 12-5 در نوسان است در حالیکه نمره سایر دروس از جمله ریاضی بین 18 تا 20 است معلم او عنوان می کند که آرش از نظر هوشی در حد طبیعی است زیرا در سایر دروس هماهنگ با دیگر دانش آموزان پیش می رود و نمرات او در حد خوب است غلطهای دیکته شامل انواع مختلفی است : مثلا حروف مشابه را با هم اشتباه می کند (مقازه به جای مغازه ،رازی به جای راضی ،هوله به جای حوله) . کلمات را همانگونه که می شنود می نویسد (رفتن به جای رفتند ، پمبه بجای پنبه ،زمبور به جای زنبور) ، وارونه نویسی و قرینه نویسی دارد و یا یک حرف از یک کلمه را حذف یا به آن اضافه می کند.
علاوه بر غلط های املائی واضح که ذکر گردید غلط های حاکی از بی دقتی مثل نگذاشتن نقطه ها سرکش ((گ و ک)) اشکال در گذاشتن دندانه ها و تشدید هم در دیکته تعدادی از کلمات را نیز جا می اندازد نتیجه آزمون هوش نشان داده است که آرش از نظر هوشی در گروه طبیعی قرار دارد معاینات پزشکی هیچگونه مشکل جسمی را در او نشان نمی دهد سنجش بینایی و شنوایی نشان می دهد که او از نظر بینایی و شنوایی سالم است و متخصص مغز و اعصاب نیز عنوان کرده است که او هیچ مشکلی که نشان دهنده آسیب مغزی باشد ندارد با توجه به مشکلات فوق برای آرش اختلال یادگیری دیکته نویسی مطرح می شود.

 انواع اختلالات یادگیری:

اختلالات یادگیری دسته ای از اختلالات مربوط به یادگیری می شوند که شامل سه اختلال یادگیری در دیکته نویسی ، روخوانی و ریاضی می باشد،تعدادی از کودکان که مشکل دیکته نویسی دارند اختلال روخوانی هم دارند و بالعکس کودکان نارسا خوان دیکته نویسی هم دارند این اختلالات در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

سبب شناسی :

ژنتیک در بروز این اختلالات نقش مهمی دارند بطوریکه در تعدادی از موارد مشکل مشابه کودک در دیکته نویسی یا روخوانی در اقوام درجه اول مثل پدر و مادر یا درجه دوم خانواده پدری و مادری نیز وجود دارد یکی از تئوریهای هنوز هم مطرح در اختلالات یادگیری عدم برطرفی جانبی در کودک است. بطوریکه در پایان شش سالگی راست دستی و یا چپ دستی در کودک مشخص می شود . بطور طبیعی در کودکان راست دست پای راست ، گوش راست و چشم راست برتری دارند (توپ زدن با پای راست شنیدن صدای ساعت مچی با گوش راست نگه کردن به داخل کاغذ لوله شده با چشم راست)در تعدادی از کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند برتری جانبی اتفاق نمی افتد و مثلا آنها چپ دست راست پا چپ چشم و راست گوش هستند در صورتی که کودک اختلال یادگیری داشته باشد و برتری جانبی نیز مشخص نشده باشد بهتر است با تمرین های خاص این برتری جانبی را ایجاد نود عوامل دیگری هم در سبب شناسی این اختلالات مطرح می شوند که هیچ یک قطعی نیستند اما بهر حال بنظر می رسد حافظه دیداری و حافظه شنیذاری این کودکان دچار اختلال است.

اختلالات مربوط به خواندن :

این گروه از کودکان واژه های بسیاری را می دانندو به راحتی صحبت می کنند ولی قادر به خواندن نشانه های نوشتنی و یا چاپی نیستند برخی می توانند واژه ها را بخوانند ولی مفهوم آنها را نمی فهمند گاهی دشوای های خواندن در این کودکان با مشکل هیجی کردن نیز همراه است اختلال رو خوانی (دیس لکسیا)یا  نارسا خوانی اصطلاحی است که برای کودکانی علیرقم هوش طبیعی قادر به خواندن درست و روان نمی باشد بکارمی رود چنین کدکان از نظر مغزی بینایی و شنوایی سالم هستند وشاید علائمی مانند اضطراب ،افسردگی و کاهش اعتماد به نفس ثانوی به نارسا خوانی داشته باشند . علائم مربوط به نارسا خوانی متعدد و متنوع هستند مثلا حذف برخی از حروف از کلمه هنگام خواندن (داد به جای دادن)جا به جایی برخی از حروف بجای هم (لواکش بجای لواشک) آیینه خوانی یا وارونه خوانی کلمات مانند بجای زور اشتباه کردن کلمات به هم مانند چای و جای اشکال در بخش کردن کلمات اشکال در صداکشی اشکال در ترکیب صداها و ساختن کلمه حفظ کردن کلمات از روی شکل آن بدون توانایی تشخیص حروف آن کم کردن سطرها و کلمات عدم رعایت نشانه های دستوری مثل نقطه کاما ، کند خوانی و بسیاری از اشکالات دیگر موقع روخوانی جزو علائم نارسا خوانی هستند.

اختلالات مربوط به ریاضی:

کودک بطور اختصاصی علی رقم هوش طبیعی در عملکرد ریاضی بسیار ضعیف عمل می کند و اختلاف نمره ریاضی باسایر دروس کاملا مشخص است در هر مقطع تحصیلی کودک در کسب مهارتهای ریاضی مربوط به همان مقطع اشکال دارد مشکلات شایع در این گروه کودکان شامل عدم فهم اصطلاحات ریاضی عدم درک اعمال و مفاهیم ریاضی عدم شناخت نمادهای عددی و یا گروه بندی ارقام، عدم رعایت مراحل ریاضی شمارش اشیاء و یادگیری جدول ضرب و اشکال در مهارتهایی که نیاز به تمرکز دارد مانند کپی کردن درست اعداد و به خاطر سپردن اعداد در تعدادی از کودکان دارای اختلالات یادگیری علائم مربوط به کمبود تمرکز نیز وجود دارد که اشتباهات ناشی از بی دقتی نیز به علائم اختلالت یادگیری اضافه می شوند که درصورت وجود هر دو اختلال یادگیری و کمبود تمرز استفاده از داروهای اختصاصی برای افزایش تمرکز کمک کننده است علائم همراه دیگر شامل اضطراب ،افسردگی ،بی علاقگی به انجام تکالیف مدرسه، بی میلی برای حضور در مرسه بدلیل کاهش اعتماد به نفس در کودک شایع است.

تشخیص

این کودکان از بهره هوشی طبیعی بزخوردار هستند از نظر حواس بینایی و شنوایی سالم هستند دارای امکانات محیطی و آموزشی نسبتا مناسبی هستند محدودیتهای شدید عاطفی ندارند اما با وجود این که در یک یا چند زینه درسی دچار مشکلات اساسی هستند عملکرد تحصیلی در زمینه درس دیکته یا روخوانی پایین تر از حد انتظار با توجه به بهره هوشی می باشد برای تشخیص انواع اختلال یادگیری در کلاس اول بایستی حداقل شش تا نه ماه از شروع سال تحصیلی گذشته باشد زیرا بسیاری از اشالات ذکر شده در شروع سواد آموزی طبیعی تلقی می شوند برای تشخیص اختلال یادگیری دیدن دفتر دیکته ،ریاضی و مشاهده روخوانی کودک الزامی است و در صورت داشتن آگاهی از این اختلالات بهترین مرجع تشخیص معلمین می باشند.
 

درمان

از نظر درمانی این کودکان نیازمند آموزش های خاص هستند و موثر ترین راه استفاده از آموزشهای کمکی است در تهران دو مرکز ویژه اختلالات یادگیری وابسته به سازمان آموزش و پرورش و تعدادی مراکز خصوصی که برای این دسته از کودکان برنامه آموزشی خاص دارند وجود دارد.

بهر حال دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مظلوم ترین کودکان در نظام آموزشی هستند که با تشخیص زودرس و درمان به موقع در بسیاری از موارد مشکلات یادگیری آنها حل می شود.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 9
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 452
بازدید کل : 50254
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران یزد و آدرس moshaveranyazd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 130
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 9
:: بازدید هفته : 1
:: بازدید ماه : 452
:: بازدید سال : 4810
:: بازدید کلی : 50254