خود ارضایی چگونه انجام میشود؟
چهار شنبه 2 خرداد 1397 ساعت 14:31 | بازدید : 234 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

 

خود ارضایی  با انگیزه تحریک اندام جنسی به منظور ارضای میل جنسی صورت می گیرد و تا وقتی که به برون ریزی منجر شود ادامه خواهد داشت .

خودارضایی در مقابل روابط جنسی دوطرفه محافظت نشده به عنوان روشی سالم و ایمن درنظر گرفته می شود .

در این متن می خواهیم به پاسخ این سوال بپردازیم , چگونه خودارضایی کنیم پسران معمولا بیش تر از دختران این عمل را انجام می دهند .

خود ارضایی چگونه انجام میشود ؟ در این عمل آمیزش و رابطه جنسی شبیه سازی می شود بدین صورت که در مردان با نگه داشتن آلت بصورت تقریبا محکم در دست و حرکت دست به سمت جلو و عقب انجام می شود این امر تا رسیدن به اوج لذت جنسی ادامه پیدا می کند و در زنان هم اغلب از طریق مالش این اتفاق می افتد , برای برخی زنان تنها راه رسیدن به اوج لذت و ارگاسم خودارضایی است .

تفاوت خودارضایی در مردان و زنان

همانطور که گفته شد این عمل در خانم ها نسبت به آقایان کمتر انجام می شود و این در حالی است که روش های خود ارزایی در خانم ها بسیار بیش تر از آقایان است .

آقایان در مقایسه با خانم ها خودارضایی را در سنین پایین تری شروع می کنند و در اکثر موارد به یک نیاز درونی تبدیل شده که ترک کردن آن برایشان بسیار دشوار خواهد بود و در برخی موارد هم به اعتیاد جنسی ختم می شود که پیامدهای منفی زیادی خواهد داشت .

خود ارضایی در کودکان 

خودارضایی در کودکان و سنین پایین یکی از چالش های پیشروی والدین است که با تربیت صحیح جنسی می توانند تا حد زیادی از این مسئله جلوگیری کنند چرا که سبب بسیاری از بیماری های روحی در نوجوانی و جوانی شان خواهد شد .

از جمله مشکلاتی که خودارضایی برای نوجوانان به وجود می آورد : 

 

  • افسردگی 
  • ضعف حافظه 
  • خشم و اضطراب
  • گوشه گیری 
  • و ..

 

موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


کابوس های شبانه کودکان و نوجوانان
پنج شنبه 9 آذر 1396 ساعت 1:15 | بازدید : 318 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )
 

کابوس های شبانه کودکان و نوجوانان :

 

کابوس های شبانه ؟

 

علل کابوس های شبانه چیست ؟

 

چطور می توانیم با کابوس ها مقابله کنیم ؟

 

نقش والدین در جلوگیری از دیدن کابوس ؟

 

کابوس شبانه :

 

کابوس، رویای ترسناک و خواب های پریشانی است که بیشتر کودکان آنرا هر چند وقت یکبار تجربه می کنند و دیدن زیاد کابوس ها موجب می شود کارکرد روزانه کودک مختل شود .

 

روانشناسی کودک ؛ کابوس ها عاملی در اختلالات خواب در کودکان می داند .

 

بیشترین کابوس های کودکان ، درمورد این موضوع که حیوان یا هیولایی در حال تعقیب کردن آنها است .

 

برخی کودکان انواع متفاوتی از رویاهای ترسناک دارند که یکی از این رویاها ، وحشت شبانه است .

 

وحشت شبانه در کودکان معمولا در 1 تا 3 صبح رخ می دهد . کودکی که دچار وحشت شبانه می شود ، پس از آن که می خوابد ؛ جیغ و فریاد می زند ؛ و زمانی که کنار او می روید می بینید نفس نفس میزند ، در حالیکه نشسته است ،گریه می کند . در این شرایط فرزندتان دچار وحشت شبانه شده است که یکی از مشکلات خواب است .

 

در برخی از کودکان اتفاق افتاده است که کودک در حالی که خواب است ، می شیند و گریه می کند و با جیغ زدن خود ، از خواب بیدار می شود که در این حالت او کابوس دیده است .

 

وحشت شبانه پس از چند دقیقه تمام می شود ولی اگر از او بپرسید چه اتفاقی افتاده است قادر به توضیح دادن نیست .

 

دیدن کابوس در کودک سریع اتمام نمی یابد و کودک در شرح دادن خواب خود توانایی دارد . کودک خواب می بیند و شروع به حرف زدن می کند و چیزهایی را که بیان می کند  با ترس و وحشت است .

 

روانشناسی کودک ، این مشکل در کودک را زمانی می دانند که کودک خسته است و در طول روز استراحت کافی نداشته است و با افزایش سن کودک کاهش می یابد که در پسران بیشتر است .

 

علل کابوس های شبانه :

 

کابوس یا وحشت شبانه در کودکان معمولا به دلایلی متعددی از جمله :

 

بعد از یک رویداد استرس زا جسمی یا روانی یا ارثی  پیش آید .

 

محرومیت از خواب و خستگی شدید .

 

تب ، مریضی و دیر خوردن غذا عامل دیگری است  .

 

مسائل ترسناکی باشد که کودک در تلویزیون می بیند .

 

گاهی از تخیل کودک نیز متاثر است .

 

راههای مقابله برای کابوس ها :

 

بهتر است قبل از خواب ، برای کودکان کتاب قصه بخوانید تا کودک احساس آرامش کند .

 

اگر کودک استرس یا دلواپسی دارد با او در این خصوص صحبت کنید و کمک کنید تا استرس او از بین برود .

 

با قرار دادن عروسک و موزیک مناسب برای کودک به او آرامش دهید .

 

کودک را از دیدن فیلم های ترسناک محروم کنید یا اجازه ندهید بازی های خشن انجام دهد .

 
نقش والدین :
 

نحوه برخورد والدین هنگام دیدن کابوس های وحشتناک باید به گونه ای باشد که کودک با بیدار شدن مورد نوازش و آغوش قرار گیرد و به بگویید که فقط خواب دیده است و چراغ را روشن بگذارید .

 

بسیاری از مشاوران کودک و روانشناسان کودک توصیه می کنند که اگر کودک کاملا بیدار نشده است و هنوز کابوس می بیند او را بیدار نکنید و کنارش بمانید تا با صدای خودش بیدار شود .

 

کابوس ها دلیلی برای نگرانی های شدید نیست اما اگر کابوس های فرزندان بصورت مکرر رخ میدهد یا بطور شدیدی است بهتر است به یک روانشناس کودک یا مشاوره کودک مراجعه کنید و در صورتی که قادر به پرداخت هزینه مراجعه حضوری نبودید می توانید با مرکز مشاوره تلفنی رایگان کودک تماس بگیرید و مشورت هایی از مشاوره کودک و روانشناسی کودک در تمام موارد حتی تربیت فرزندان و کابوس های کودک بدست آورید .

 

موضوعات مرتبط: نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


برخورد با استقلال طلبی نوجوانان
یک شنبه 5 آذر 1396 ساعت 16:30 | بازدید : 281 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

استقلال طلبی دوران نوجوانی

چطور با استقلال طلبی نوجوانمان چیست ؟

استقلال طلبی برای نوجوان شروع شکل گیری شخصیت و هویت جدید می باشد . نوجوان ها با استقلال طلبی خود را از جامعه ی اطراف از جمله خانواده جدا کرده و خود را برای پذیرش مسئولیت های جدید زندگی آماده می کنند .

با استقلال طلبی نوجوان چگونه برخورد کنیم ؟

در وهله ی اول به هیچ وجه در مقابل استقلال طلبی نوجوانتان موضع نگیرید و به او اینکه  تو بچه ای و نمی توانی از فلان مسئولیت برآیی ، نگویید .

در عین اینکه به اون نشان می دهید به او اعتماد دارید نسبت به کارهای او نظارت داشته باشید .

به نیاز او برای استقلال طلبی احترام گذاشته  و او را درک کنید .

بگذارید در انتخاب هایش آزاد باشد و از تصمیمات او حمایت کنید .

با رعایت تمام این نکات ، اینکه در کنار فرزند نوجوانتان باشید ، به او احترام بگذارید ، او را درک کنید . با این حال اگر دیدید که استقلال طلبی نوجوان شما زیاد از حد است و گویی که بر روابط  شما و او تاثیر بدی گذاشته ، با مشاور و متخصص کودک و نوجوان مشورت کنید .

دوران نوجوانی ، دوران پرتلاطمی است و مسائل زیادی ممکن است بین شما والدین و نوجوانتان بوجود آید . قبل از هر اقدامی باید شکیبا باشید . ضمن اینکه می توانید با بهترین روانشناسان کودک و نوجوان در مرکز مشاوره هیروو به طور مستمر و برای هر مساله ای از جمله  استقلال طلبی نوجوان ، از طریق مشاوره تلفنی و آنلاین ، مشورت کرده و راهنمایی های لازم را کسب کنید .

برچسب ها : نوجوان – استقلال طلبی – استقلال طلبی نوجوان – مشاوران هیروو – روانشناس نوجوان – دوران نوجوانی – مشاوره نوجوان


موضوعات مرتبط: خانواده , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نوجوانان و افسردگی
پنج شنبه 2 آذر 1396 ساعت 14:47 | بازدید : 283 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

افسردگی در نوجوانان و درمان آن

بیش از شصت درصد  نوجوانان هیچ گاه برای مقابله با افسردگی خود کمکی دریافت نمی کنند؛ در حالی که کمک به نوجوانان برای این که بتوانند با موفقیت افسردگی خود را برطرف کنند بسیار آسان است. وجود یک نوجوان افسرده در خانواده می تواند مشکلات زیادی به همراه داشته باشد، اما از سوی دیگر، والدین درمانی ،  بهترین راه برای خارج کردن کودک از شرایط استرس زاست.

نوجوانی یکی از آسیب پذیرترین دوران زندگی است، به ویژه اگر این دوره انتقال از کودکی به بزرگسالی با افسردگی نیز همراه باشد، نوجوانی را دوران آشفتگی نیز نامیده اند، به این دلیل که فرد ناچار است تغییرات جسمانی، عاطفی و اجتماعی را تحمل کند که می تواند باعث اضطراب و نگرانی او در برخورد با عوامل استرس زا شود. تغییر روحیه و خلق و خوي  در دوران نوجوانی تا وقتی زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار ندهد، طبیعی است. در مقابل، آن دسته از والدین که با هوشیاری برای نوجوانانشان وقت و انرژی می گذارند و در صورت لزوم مبالغی را هزینه می کنند می توانند به نوجوان خود کمک کنند تا آینده خود را بسازد و به سرعت بر نگرانی های دوره نوجوانی غلبه کند. حمایت از نوجوانان در طول این سفر گذار از کودکی به جوانی بسیار آسان تر است تا این که بعدها برای بازگرداندن سلامت روانی او به دردسر بیفتید.

 باید نوجوانان را تشویق کرد تا مهارت هایی را بیاموزند که به آن علاقه مندند و به آنها انگیزه می دهد؛ همچنین لازم است این اطمینان را در آنها ایجاد کنید که کاملا” طبیعی است گاهی بعضی چیزها را بخوبی یاد نگیرند و تنها چیزی که برای آموختن نیاز دارند، زمان و تمرین بیشتر است.

به فرزندان خود کمک کنید تا غرور خود را بازسازی کنند. موفقیت های آنان در عرصه های مختلف را که ممکن است یک هنر، ورزش یا مطالعات درسی و غیره باشد، تشویق کنید، از پیشداوری و پیش بینی بی موقع خودداری کنید.

با آنها در مورد موضوعاتی نظیر فشار همسالان، انتخاب یک برنامه روزمره، دوستیابی، مسائلی نظیر سیگار کشیدن، مواد مخدر و مسائل جنسی تا حدی که امکان دارد و می تواند برای آنها مفید باشد، صحبت کنید.

به طور کلی کودکان خجالتی یا غمگین و کودکانی که در رفتار و کارهای خود دچار پسرفت می شوند را افسرده تلقی می کنند. همچنین کودک دشواری که در خانه و مدرسه ایجاد زحمت می کند نیز ممکن است افسرده باشد و رفتار او می تواند واکنشی نسبت به استرس باشد.

  موضوع را جدی بگیرید

نوجوانان افسرده همچنین رفتار خودآزارگونه و خود تخریبی از خود بروز می دهند و درباره مرگ و خودکشی صحبت می کنند. والدین باید درباره این گونه احساسات نوجوانان، بدون ترس از ایجاد افکار خودکشی در ذهن آنان گفتگو کنند. چنین صحبت هایی را یک هشدار تلقی کرده، آن را جدی بگیرید و به دنبال دریافت کمک باشید.

روابط ناسالم در خانه و بیرون از آن یا نبود یک فرد صمیمی می تواند افسردگی نوجوان را تشدید کند. با فرزند خود برخورد منفی نداشته باشید و از طعنه و کنایه زدن و انتقاد خودداری کنید، زیرا او این عمل شما را طرد کردن خود تلقی میکند.

روان درمانی و رفتار درمانی به زمانی است که والدین مشکل نوجوان خود را بسیار حاد و ناامید کننده ببینند و نتوانند آن را در خانه کنترل کنند. این نوع درمان ها می تواند برای ایجاد یک نگرش مثبت نسبت به رفتار و بهتر ساختن روابط بین فردی مفید باشد. تکنیک های مراقبه و آرمیدگی نیز می تواند روند بهبود را کامل کند. مربی یا فرد دلسوز و آگاهی که نوجوان بتواند به راحتی با او درد دل کند، مورد مناسبی است برای این که او احساسات سرکوب شده خود را تخلیه کند. داروهای ضد افسردگی نیز برای درمان موارد حاد افسردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

والدين مي توانند از مشاوران متخصص روانشناس كودك براي بهينه كردن روش هاي تربيتي كودك از طريق مشاوره حضوري و مشاوره غير حضوري مانند مشاوره تلفني استفاده كنند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مشاوره در زمینه مشکلات جنسی نوجوانان
سه شنبه 30 آبان 1396 ساعت 17:59 | بازدید : 276 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

مشکلات جنسی نوجوانان

دوره نوجوانی و بلوغ یکی از دوره های بحرانی زندگی می باشد که طی آن فرد از دوران کودکی به دوران جوانی در حال انتقال است. از انواع بلوغ می توان به بلوغ جنسی ، بلوغ فکری و بلوغ جسمی نام برد. در سنین نوجوانی ، نوجوان بهتر درک می کند ، بیشتر فکی می کند و سعی می کند تصمیماتش را به کمک منطق نیز بسنجد. چرا که همین نوجوان در دوران کودکی رفتارش بیشتر بر مبنای احساسات بوده ولی اکنون حس بالغ شدن به او دست داده و نه تنها دوست دارد که تصمیماتش را بر اساس منطقش بگیرد بلکه دوست دارد این اتخاذ تصمیم ها از طرف اطرافیان و والدینش نیز محترم شمرده شود .

بلوغ نوجوان

نوجوانان با توجه به بلوغ فکری که در این دوران دارند دوست دارند خودشان را آدم بزرگ تلقی کرده و رفتاری مانند بزرگتر ها نشان دهند ، در جمع آنها حضور یابند ، نظر بدهند و دیگران نیز به نظراتشان توجه کنند . دختران نوجوان بیشتر با رفتار هایی در پی گرفتن توجه و پسران نوجوان خواستار استقلال هستند .

تفاوت نوجوان پسر و نوجوان دختر

یکی دیگر از انواع بلوغ ، بلوغ جنسی است که در راستای بلوغ جسمی نوجوانان می باشد. نوجوان در این دوره اندامش بخصوص اندام های جنسی اش رشد بیشتری نسبت به گذشته خواهد داشت. در این مراحل پدر و مادر ها باید در مورد مسائل جنسی و اندام های بدنشان با آنها صحبت کنند و یا با مراجعه به مشاوران متخصص از آنها کمک بخواهند چرا که اگر این کار انجام نشود و یا به درستی پیگیری نشود عواقب بسیار مخربی مانند : گمراهی جنسی ، ارتباطات غیر مشروع ، روابط جنسی خطر ناک و خطر ابتلا به بیماری های جنسی مانند هپاتیت و ایدز  ، انزجار و تنفر از رابطه با همسر و خطرات دیگر بشود .

مشاوره تخصصی کودک و نوجوان

همواره کمک گرفتن از یک مشاور می تواند حل مسائل را برای خانواده ها و والدین بسیار آسان تر بکند . مشاوره تلفنی در زمینه آموزش مسائل جنسی می تواند یک راهکار ساده ، کم هزینه ، به صرفه باشد.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اختلال در یادگیری کودکان
دو شنبه 22 آبان 1396 ساعت 16:1 | بازدید : 266 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

اختلال یادگیری :

از جمله مشکلات شایع در بین کودکان است که عدم تشخیص و درمان به موقع آن لطمات جبران ناپذیری را به زندگی حال و آینده کودک وارد می کند. در واقع اختلال یادگیری، یک واژه کلی است برای توصیف مشکلات خاصی که کودکان در زمینه پردازش اطلاعات و مهارتهای یادگیری دارند . 

عنوان های دیگری را هم ممکن است شنیده باشید:

از قبیل اختلال عملکرد خفیف مغزی ، مغز صدمه دیده ، تاخیر رشدی ، نارسایی شناختی ، اختلال های چند حسی ، نقص های عصبی ، رشد نایافتگی عصبی ، نقص های ادراکی ، ناتوانی های یادگیری خاص ، ناتوانی های غیر قابل مشاهده و کوری لغات یا نارساخوانی .

دو مورد از شایع ترین اختلالها:

نارساخوانی :

آیا کودک یا نوجوانتان در خواندن مشکل دارد و این مشکل به صورتی است که حروف یا اعداد را وارونه می کند ، یا آن ها را معکوس می بیند ؟ آیا سرعت خواندن او کم است ، هر لغت را به زحمت و دشواری می خواند ، یا مرتب در املای لغت های ساده مرتکب اشتباه می شود ؟

این قبیل مشکلات در طبقه ای قرار می گیرند که معمولا نارساخوانی نامیده می شود که یک اختلال خواندن خاص است . اگر چه احتمال تشخیص نارساخوانی از سایر نقص های یادگیری بیشتر است ، اما بعضی وقت ها چنانچه آزمون های تشخیصی خاصی انجام نشود ، نه معلم ها و نه والدین نمی توانند متوجه ی این حالت شوند

بعضی از متخصصان عقیده دارند که تاخیر در جنبه های مختلف رشد :

رشد جسمی و رشد فکری ، روحی ، انگیزه ای ، مجموعا بر دستگاه عصبی مرکزی تاثیر می گذارد وبر توانایی مغز در درست تعبیر کردن لغت های نوشته شده ، تداخل ایجاد می کنند . در بسیاری از موارد ، این حالت ممکن است به صورت خانوادگی وجود داشته باشد.

علت نارساخوانی چیست :

کودکان مبتلا به نارساخوانی نمی توانند واژه ها را بطور مناسبی پردازش کنند و در واقع انها را به گونه دیگری می بینند و همچنین نمی توانند صدای یک طرف را با کارکتر ارتباط دهند و یا واژه ها را  بدرستی بخوانند انها اختلالات در یادگیری نوشتن و هجی کردن و صحبت کردن وحتی ریا ضیات دارند .  .

- در تشخیص ترتیب و محل حروف در لغات ، دچار اشتباه و سردرگمی می شود در خواندن یک کلمه با دقت به حروف نگاه نمی کند ، و از روی اولین حرف ، حدس می زند کلمه چیست .

- در حین خواندن یک صفحه ، جایی را که هست گم می کند ، بعضی وقت ها در وسط یک خط این اتفاق می افتد .

.  لغات رایجی را که حفظ کرده ، روز بعد نمی تواند به یاد بیاورد -

 - وقتی با یک لغت جدید مواجه می شود ، نمی تواند با یک روش اصولی و حساب شده پی به معنی آن ببرد ، بلکه یا معنی آن را حدس می زند ، یا می گوید نمی دانم .

لغت به لغت می خواند و برای خواندن هر لغت ، تلاش و تقلای زیادی می کند.

والدین گرامی، فراموش نکنید که تشخیص به هنگام وجود اختلال یادگیری در کودکان دارای این اختلال ، آینده روشن و متفاوتی را برای کودک رقم خواهد زد. این اطلاعات راهنمای شما در تشخیص وجود یا عدم وجود این اختلال در فرزند شما و روشهای درمان آن خواهد بود که برای اطلاعات بیشتر میتوانید به متخصصان روانشناسی و یا مشاوران تلفنی و انلاین تماس بگیرید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دوست نوجوان
چهار شنبه 10 آبان 1396 ساعت 19:52 | بازدید : 293 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

نحوه گزینش دوستان نوجوان

نوجوانان در سنی هستند که نیاز دارند عضو یک گروه باشند ویا به یک جمع تعلق داشته و از آنها تقلید کنند . فکر دیده شدن و مورد توجه قرار گزفتن تنها در نظر نوجوان در راستای عضویت در گروه ها شکل می گیرد. این گروه های می توانند دوستان ، هم کلاسی ها و یا خاواده و فامیل باشد .

دوره نوجوانی

بطور کلی دوره نوجوانی دوره ای است که بیشتر نیاز به نظارت دارد. والدین بهتر است  رفت و آمد های نوجوان بررسی کنند ولی رفتار آنها نباید به گونه ای باشد که نوجوان احساس در بند بودن یا زندانی بودن بکند ، دوستانش را بشناسند و با آنها در ارتباط باشد ، با نوجوان صحبت کند و نظراتش را بشنوند و در مجموع فضایی را ایجاد کنند که نوجوان بتواند بدون هیچ استرس و اضطرابی مسائل خود را مطرح کند .

دوستی های نوجوانان

در این دوره از یک سو عواطف نوجوان نسبت به دوران کودکی عمق بیشتری پیدا می کند، و در ادامه آن دوستیهای سطحی و تصادفی دوران کودکی تبدیل به دوستیهای عمیق و انتخابی می شود؛ گرچه از تعداد آنها کاسته می شود اما بر عمق و استحکام آن افزوده می شود؛ پس انتخاب دوستان باهوش، با استعداد و با روابط خانوادگی سالم نقشی بسیار اساسی دارد.

 از سوی دیگر، نوجوان که در پی کسب استقلال از خانواده و بزرگسالان است به طور طبیعی به گروه همسالان توجه و گرایش پیدا می کند. این مسئله سبب رشد استقلال خواهی و استقلال طلبی او می شود و به قول معروف قدمی بزرگ در راستای انتقال از کودکی به جوانی بر می دارد.

تفاوت دوستی های نوجوانان دختر و پسر

دوستی نوجوانان دختر

دوستی های دختران نوجوان از برخی جهات با دوستی های پسران جوان تفاوت دارد. دختران نوجوان دوستان را افراد قابل اعتمادی می دانند كه می توانند با آنان درد دل كنند، نگرانی، اضطراب و اسرار زندگی خود را بگویند. از مد لباس، نحوه آرایش موی سر، مهمانی وبسیاری موارد دیگر صحبت كنند. در حالیكه پسران دوستان را همدم خوبی می دانند كه با هم فوتبال بازی می كنند، جوك تعریف می كنند و موسیقی گوش می كنند.

دوستی نوجوانان پسر

 

پسرها كمتر با هم صمیمی می شوند. با هم فوتبال، تنیس بازی می كنند و سرگرمی مشترك دارند. در میان دختران نوجوان كه با هم صمیمی هستند، رقابت و حسادت بیش از پسران دیده می شود. دختران نسبت به از دست دادن دوستان صمیمی آسیب پذیرند و از این امر ناراحت می شوند.

مشاوره تلفنی

 

میتوانند والدین از مشاوره تلفنی برای آگاهی از روش های دیگر شناخت فرزندشان استفاده کنند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


دوست نوجوان
چهار شنبه 10 آبان 1396 ساعت 18:46 | بازدید : 330 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

نحوه گزینش دوستان نوجوان

نوجوانان در سنی هستند که نیاز دارند عضو یک گروه باشند ویا به یک جمع تعلق داشته و از آنها تقلید کنند . فکر دیده شدن و مورد توجه قرار گزفتن تنها در نظر نوجوان در راستای عضویت در گروه ها شکل می گیرد. این گروه های می توانند دوستان ، هم کلاسی ها و یا خاواده و فامیل باشد .

دوره نوجوانی

بطور کلی دوره نوجوانی دوره ای است که بیشتر نیاز به نظارت دارد. والدین بهتر است  رفت و آمد های نوجوان بررسی کنند ولی رفتار آنها نباید به گونه ای باشد که نوجوان احساس در بند بودن یا زندانی بودن بکند ، دوستانش را بشناسند و با آنها در ارتباط باشد ، با نوجوان صحبت کند و نظراتش را بشنوند و در مجموع فضایی را ایجاد کنند که نوجوان بتواند بدون هیچ استرس و اضطرابی مسائل خود را مطرح کند .

دوستی های نوجوانان

در این دوره از یک سو عواطف نوجوان نسبت به دوران کودکی عمق بیشتری پیدا می کند، و در ادامه آن دوستیهای سطحی و تصادفی دوران کودکی تبدیل به دوستیهای عمیق و انتخابی می شود؛ گرچه از تعداد آنها کاسته می شود اما بر عمق و استحکام آن افزوده می شود؛ پس انتخاب دوستان باهوش، با استعداد و با روابط خانوادگی سالم نقشی بسیار اساسی دارد.

 از سوی دیگر، نوجوان که در پی کسب استقلال از خانواده و بزرگسالان است به طور طبیعی به گروه همسالان توجه و گرایش پیدا می کند. این مسئله سبب رشد استقلال خواهی و استقلال طلبی او می شود و به قول معروف قدمی بزرگ در راستای انتقال از کودکی به جوانی بر می دارد.

تفاوت دوستی های نوجوانان دختر و پسر

دوستی نوجوانان دختر

دوستی های دختران نوجوان از برخی جهات با دوستی های پسران جوان تفاوت دارد. دختران نوجوان دوستان را افراد قابل اعتمادی می دانند كه می توانند با آنان درد دل كنند، نگرانی، اضطراب و اسرار زندگی خود را بگویند. از مد لباس، نحوه آرایش موی سر، مهمانی وبسیاری موارد دیگر صحبت كنند. در حالیكه پسران دوستان را همدم خوبی می دانند كه با هم فوتبال بازی می كنند، جوك تعریف می كنند و موسیقی گوش می كنند.

دوستی نوجوانان پسر

 

پسرها كمتر با هم صمیمی می شوند. با هم فوتبال، تنیس بازی می كنند و سرگرمی مشترك دارند. در میان دختران نوجوان كه با هم صمیمی هستند، رقابت و حسادت بیش از پسران دیده می شود. دختران نسبت به از دست دادن دوستان صمیمی آسیب پذیرند و از این امر ناراحت می شوند.

مشاوره تلفنی

 

میتوانند والدین از مشاوره تلفنی برای آگاهی از روش های دیگر شناخت فرزندشان استفاده کنند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ویژگی های روانشناس کودک
سه شنبه 9 آبان 1396 ساعت 14:50 | بازدید : 359 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

روانشناس کودک خوب :

 

یک روانشناس کودک باید ظرفیت ارتباطی با درمانگر خود را داشته باشد . این ظرفیت ارتباطی شامل مولفه هایی چون تقویت اعتماد و بهبودی در کودک است . او باید با شناختن بسیاری از مسائلی مثل: اوتیسم کودکان ، بیش فعالی ، سوءاستفاده ، تروما ، اختلالات روانی ، ناتوانی در یادگیری ، نیازهای خاص و رفتارهایی مثل : قلدری و لجبازی ، پرخاشگری و غیر در مواجهه با کودک اشراف داشته باشد .

روانشناس کودک اهمیت خود را از کودک می گیرد و موضوع کودک و مسائل مربوط به او همیشه مورد توجه بوده است. در دوران کودکی، شخصیت اصلی افراد شکل می گیرد بنابراین مهم ترین و تاثیر گذار ترین دوره زندگی، دوره کودکی است در این دوره فقط مراقبت و نگهداری های جسمی از کودک کافی نیست. کودک نیاز به مراقبت های روحی نیز دارد ، او باید از لحاظ عاطفی، شخصیتی و هوشی نیز تقویت شود.

 ویژگی های یک روانشناس خوب :

اشتیاق برای مراقبت و درمان:

برای یک روانشناس خوب بودن ، شور واشتیاق واقعی برای مراقبت ازکودکان و نیازهای آنها است . انسانهای بالغ و مهربان بیشتر قادر به ارتباط گرفتن و بازی کودکان هستند این کمک به لذت بردن از درمان و پروسه درمان لازمه یک مشاور کودکان است .

امانت داری:

یک مشاور و روانشناس کودک باید یک توانایی ذاتی برای بدست اوردن اعتماد کودک و خانواده او را داشته باشد . به طوری که با او احساس راحتی بکنند و مسائل شخصی و احساسی خود را بدون هیچ کم و کاستی و یا احتیاط و خجالتی با او در میان بگذارند .

یک روانشناس خوب همیشه باید حریم خصوصی درمانگر و خانواده اش را حفظ کند و آن را موضوع گفتگوی خود با همکاران خود نکند.

تخصص روانشناس کودک:

یک روانشناس کودک باید دارای مهارت و تخصص در مسایلی باشد که کودک با آن مواجه می شود تا بتواند موثر تر با او برخورد کند . به عنوان مثال یک کودک ناتوان در یادگیری مستلزم مشاوره گرفتن از یک روانشناس مدرسه متخصص در تکنیک های کمک به کودکان در کلاس درس است . مهارت های تخصصی برای ارتباط به این معناست که روانشناس بداند در هنگام مشاهده کودکی که مساله ای برای او پیش آمده است چگونه سوالات درست را از او بپرسد و چگونه داده های منتج از پاسخهای کودک را تجزیه و تحلیل کند .

شبکه ارتباطی قوی:

یک مشاور باید بتواند علاوه بر کودک با شبکه وسیعی از کسانی که در حمایت از کودک موثرند ، ارتباط برقرار کند . مثلا گاهی پیش می آید که مشاور باید با معلمان مدرسه کودک ، پزشک او و پدر و مادرش و سایرینی که به نحوی در کمک به درمان موفق کودک ، موثر باشند ، ارتباط برقرار کند .

در کنار همه این گزینه ها ، صبر ، همدلی و شنونده خوب بودن اصلی ترین ویژگی یک مشاور و روانشناس خوب است .

برای کمک و راهنمایی به کودکان خود میتوانید از متخصصان روانشناس که در زمینه کودک فعالیت دارن راهنمایی بگیرید ولی درصورت عدم دسترسی متخصصان میتوانید از مشاوران تلفنی و آنلاین استفاده کنید و مشکلات و مسائل کودک خود با اطمینان مطرح کنید .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


ترک تحصیل نوجوانان
چهار شنبه 3 آبان 1396 ساعت 17:0 | بازدید : 276 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

ترک تحصیل نوجوانان

 

در دنیا نظام های آموزشی متفاوتی وجود دارد که هر کدام می توانند نتایج مختلفی در روند تحصیلی نوجوانان داشته باشند. به طور مثال نظام های آموزشی دانش آموز محور با نظام های آموزشی معلم محور همچون نظام آموزشی ایران تفاوت های زیادی در عملکرد و نتیجه خواهد داشت. در حال حاضر در جامعه شاهد ترک تحصیل نوجوانان به صورت شایعی هستیم و یا در صورت ادامه تحصیل ، بی رغبتی و عدم علاقه به تحصیل مخصوصاً در نوجوانان پسر می بینیم.

دلایل ترک تحصیل نوجوانان :

ترک تحصیل برای نوجوانان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. افسردگی که خود یکی از اختلالات سلامت روان می باشد و خود نیز دلایل متفاوتی دارد یکی از دلایل عمده ترک تحصیل نوجوانان است. افسردگی می تواند به علت هدف نداشتن نوجوان ، عدم آموزش و هدایت تحصیلی صحیح ، عدم وجود اشتیاق برای ادامه تحصیل ، تنبلی و غیره باشد. یکی دیگر از دلایل که باعث ترک تحصیل نوجوانان شده تغییر سبک زندگی و البته متناسب با آن تغییر نکردن نظام های آموزشی است. تکنولوژی و گوشی های همراه به شکل بسیار شدیدی زندگی نوجوانان را تحت تغییر داده اند و شرایط زندگی آن ها را بسیار متفاوت کرده اند و می توانند یکی از عوامل مهم حواس پرتی و عدم علاقه نوجوانان به تحصیل و درس خواندن باشد. همین تغییر شرایط باعث شده که آمار ترک تحصیل در نوجوانان در کشورهای همچون ایران که نظام آموزشی متناسب با شرایط تغییر نکرده افزایش یابد.

یکی دیگر از دلایل ترک تحصیل نوجوانان محیط های آموزشی و برخورد معلمان با دانش آموزان است. در شرایطی که در محیط های آموزشی معلمان نتوانند آموزش های صحیح را به نوجوانان بدهند و با برخوردهای درست محیط را برای آن ها امن کنند این محیط ها خود می توانند یکی از دلایل فرار نوجوانان و کودکان از مدرسه باشد. پدر و مادر و محیط خانواده یکی دیگر از دلایل کاهش علاقه نوجوانان به تحصیل می باشد. به صورتی که اگر نوجوان در خانواده و در خانه از سمت پدر و مادر حمایت نشده و دقدقه هایی داشته باشد که برای او دقدقه هایی بزرگ تلقی شود باعث عدم تمرکز کودک و نوجوان در مدرسه شده و به همین علت باعث دور شدن از روند تحصیل و روند آموزش و افت تحصیلی برای او خواهد بود. خود پدیده افت تحصیلی و کاهش رغبت دانش آموزان به تحصیل پدیده ای چند عاملی است که از عوامل آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

بحران های دوران نوجوانی

هویت یابی نوجوان

اضطراب های ناشی از محیط و خانواده

افسردگی و حتی بیماری هایی مثل اوتیسم

نقش سلامت روان در عملکرد تحصیلی نوجوانان :

سلامت روان و عملکرد تحصیلی نوجوانان رابطه بسیار تنگاتنگ با هم دارند. سلامت روان خود مقوله بسیار پیچیده و تخصصی است که باید همیشه خانواده ها ، کودکان و نوجوانان خود را از این لحاظ بررسی کرده و مراقب آن ها باشند و در صورت لزوم به مرکز مشاوره و روانشناسان متخصص مراجعه کنند. در این مسیر روانشناسان متخصص نوجوانان می توانند بسیار به خانواده ها کمک کنند چرا که آن ها با بحران های ویژه این دوره آشنا بوده و می توانند نوجوان را با مشاوره های خود به مسیر درست هدایت کرده و والدین را که اکثرا نسبت به روش های صحیح تربیتی و برخورد با نوجوانان ناآگاه هستند ، آگاه کنند. در شرایط و مواردی که خانواده ها و حتی خود نوجوان با بحران هایی روبرو می شوند که باید حتما آن ها را حل کنند و مشکل خود را برطرف کنند درصورت عدم توانایی مراجعه حضوری به مرکز روانشناسی می توانند از خدمات مشاوره تلفنی و یا همچنین از خدمات جدید همچون مشاوره آنلاین استفاده کنند که می توانند بسیار مفید بوده و شرایط زندگی را راحت تر کرده و میزان افت تحصیلی و عدم اشتیاق نوجوانان به تحصیل را کاهش دهند.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


چگونه با کودک بی سرپرست دوست شویم
دو شنبه 1 آبان 1396 ساعت 15:33 | بازدید : 303 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

روانشناسی کودکان بی سرپرست

 

کودکی و نوجوانی دوران حساس از زندگی فرد است که فرد باید در آن دوران به شناخت و کشف استعداد های خود برسد تا بتواند برای آینده خود تصمیم خوبی بگیرد. در این دوران نیاز به پشتیبان و سرپرست یک نیاز اساسی است که خانواده مهم ترین و بهترین گزینه است. کودکان و نوجوانانی که به دلایل مختلفی نظیر آسیب های اجتماعی و خانوادگی مانند اعتیاد ، طلاق ، فوت ، بیماری والدین و ... از زندگی در کنار خانواده محروم می شوند و با شرایط بی سرپرست و بد سرپرست وارد جامعه می شوند نیازمند مراقبت و ارایه خدمات روانشناسی خاصی هستند. مراقبتی که آسیب های روحی و خلاء های هیجانی و عاطفی این کودکان (نوجوانان) را پوشش دهد و کمک به رشد همه جانبه و پرورش استعداد های نهفته شان کند.

تکلیف عمده نوجوان کسب هویت و استقلال است. یعنی یافتن پاسخی به این دو سوال: "من که هستم؟" و "چه می‌کنم؟" این دوره را باید دوره نقش‌آزمایی دانست، دوره‌ای که فرد ممکن است برای تغییر شخصیت خود، رفتارها، عقاید و علایق مختلفی را مورد آزمایش قرار دهد و دست به هر کاری بزند.

کسب هویت یکی از مراحل مهم تحول روانی-اجتماعی در طول زندگی افراد است. تحول روانی اجتماعی در هر فرد طی 8 مرحله شکل می گیرد که از کودکی تا پیری ادامه دارد. در هر مرحله فرد با تعارضی روبرو می شود و فرد در صورت حل موفقیت آمیز  تعارض، مرحله بعدی را نیز بهتر آغاز می کند. در هر مرحله فرد با نیرو های درون روانی و اجتماعی در ارتباط است و این هر دو بر رشد و تحول فرد موثر هستند.

رشد اخلاقی،‌ تمرین، محیط  و تعادل جویی از عوامل موثر بر تحول روانی-اجتماعی هستند.

یکی از عوامل محیطی که نقش اولیه در شخصیت افراد دارد، خانواده است. از وقتی که کودک به رشد یافتگی اجتماعی می رسد، خانواده و مدرسه نقش کلیدی بازی می­کنند.

بد سرپرستی و بی سرپرستی:

از آسیب ­های مهم خانواده، بدسرپرستی با بی ­سرپرستی است.

بی سرپرست به آن دسته از افرادی اطلاق می شود که بنا به دلایلی پدر و مادر خود را از دست داده اند یا اینکه والدین، آنها را رها کرده اند؛ و بد سرپرست به افرادی اطلاق می شود که به علل گوناگون از حمایت، مراقبت و نگهداری موثر توسط خانواده محروم بوده و مورد غفلت خانواده (جسمی یا روانی و هردو) قرار می گیرند.

این کودکان با مشکلات فراوانی روبرو هستند. مشکلات این کودکان نداشتن احساس امنیت و برطرف نشدن نیازهای آنهاست. کودکانی که در مراکز شبانه روزی هستند به دلیل جابه جایی های مکرر از خانه به خانه دیگر و از خانه به شبانه روزی و از شبانه روزی به خانه تغییر سیاست های مرکز نگهداری، تغییر کارمندان امکانات رفاهی و تفریحی احساس بی ثباتی می کنند. کمبود اعتماد به نفس و عدم بیان مشکلات با فرد مناسب و عدم مورد علاقه بودن از دیگر کمبودها و مشکلات روحی رفتاری این کودکان می باشد وجود خشونت رفتاری و بدنی در بین آنها کمبود امکانات و سلیقه های متفاوت آنها احساس محرومیت از خانه و خانواده باعث بروز خشونت در بین آنها شده است. 

نحوه رفتار با کودکان بی سرپرست :

با این کودکان نباید طوری رفتار کرد که احساس دلسوزی ، ترحم و تبعیض شما را متوجه شوند. باید طوری رفتار کرد که کودک متوجه خلاء والدینش نشود. مثلاً توجه و مهربانی بیش از اندازه ، خریدن اسباب بازی های متنوع ، ابراز علاقه و محبت بیش از حد ، فرق گذاشتن بین او و سایر کودکان و .. بیش از آنکه کودک را خوشحال کند می تواند لطمات بدی بر روحیه او بگذارد.

 والدین می توانند از مشاوران متخصص روانشناس کودک برای بهینه کردن روش های تربیتی کودک از طریق مشاوره حضوری و مشاوره غیر حضوری مانند مشاوره تلفنی استفاده کنند .


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


تشخیص بیش فعالی کودکان
یک شنبه 23 مهر 1396 ساعت 9:44 | بازدید : 478 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

تشخیص بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

علل بیش فعالی در کودکان و نوجوانان

 

خصوصیات کودکان بیش فعال چیست ؟

 

بیش فعالی از چه سنی شروع میشود

 

ایا درمانی برای بیش فعالان وجود دارد؟

 

نگرانیهای والدین کودکان بیش فعال

 

:تنها گذاشتن این کودکان در خانه یکی ازنگرانیهااست با وجود خطراتی که انها را تهدید میکند بخصوص سرک کشیدن انها در محیط اشپزخانه و بوجود امدن حوادث درد ناکی که کم و بیش در مورد انها در اخبار حوادث و سایر شبکه های  اجتماعی دیده و شنیده ایم .

نگرانی بعدی والدین حضور در مهمانیهاست که با وجود شیطنت کودکان و مشکلاتی که برای صاحب خانه و سایر مهمانها ایجاد میکنند شب مهمانی را برای والدین بسیار سخت میکنند از انجایی که کودکان بیش فعال سعی در جلب توجه هم دارند انرژی زیادی را از والدین میگیرند . کودک بیش فعال با دست و پای خود زیاد بازی میکند و به اصطلاح در جای خود میلولد ، همین مسئله در محیطهای اموزشی نیز هست و معمولا کودک بیش فعال کلاس را ترک میکند و دائم بی قراری میکند.

نکته قابل توجه مغز پر تنش و فعال کودکان بیش فعال است. در مغز این کودکان انتقال دهنده های عصبی با هورمونهای سروتونین ، دوپامین ، نور اپی نفرین زیاد سروکار دارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته پسران سه برابر ذختران بیش فعالند و این یک مسئله ثابت شده است پس والدین پسران بیش فعال نباید فعالیت زیاد فرزند خود را به منزله ناتوانی خود در درک فرزندشان یا بی توجهی و بی احترامی فرزندانشان نسبت به خود تعبیر کنند.

 

درمان کود ک بیش فعال

 

 

بدلیل پیچیدگی روحیات کودکان در مان قطعی و ثابتی وجود ندارد اما والدین ویتوانند با رعایت برخی مسائل از وخیمتر شدن اوضاع جلوگیری کنند ، برای مثال هنگام صحبت کردن با کودک ارتباط چشمی خود را با او حفظ کنید ، خود را در جای او قرار دهید  ، به کودک آموزش دهید که حواس خود را بر روی شخص گوینده متمرکز کند ، درصورت درست انجام دادن وظایفی که به او محول شده او را مورد تشویق قرار دهید .شما میتوانید این کار را بصورت بازی انجام دهید با اصلاحاتی مانند "نگاهتو ازش برندار"یا "رادارتو روش ثابت کن"

نکته مهم بعدی رعایت رژیم غذایی میباشد ، استفاده از مواد غذایی کافئین دار برای کودکان بیش فعال انرژی آنها را چندین برابر میکند و این مسئله کنترل آنها را برای والدین و اطرافیان کودک بسیارسختتر میکند . تحقیقات بعمل آمده نشان میدهد استفاده از سبزیجات ذر رژ یم غذایی تاثیر مثبتی در رفتار کودکان بیش فعال دارد.

والدین کودکان بیش فعال همیشه نیاز به راهنمایی و آموزش دارند و باید از روانشناس کودک و نوجوان کمک بگیرند و یا به مرکز مشاوره کودکان مراجعه کنند و یا حتی در مواقع ضروری با مشاوره تلفنی تخصصی کودکان تماس بگیرند


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


نوجوانان ، مدارس و ترک تحصیل
چهار شنبه 19 مهر 1396 ساعت 17:34 | بازدید : 296 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )

مدارس مهمترین مراکز آموزشی کودکان در جهان هستند

هرساله بسیاری از کودکان و نوجوانان در مدارس کودکان سراسر دنیا در حال آموزش و تحصیل هستند .  مدارس باید علاوه بر تحصیل کودکان و نوجوانان محیط هایی سرشار از آموزش های مناسب باشد . آموزش روش های مناسب زندگی ، آموزش نحوه برخورد با مسائل ، آموزش نحوه ایجاد ارتباط با دیگران ، آموزش چگونگی حل کردن مشکلات و ... از جمله مواردی هستند که کودکان و نوجوانان باید درمدارس یاد بگیرند.

در حال حاضر علاوه بر مدارس مهد های کودک نیز نقش بسیار تعیین کننده ای در آموزش و نحوه تربیت کودکان  دارند چرا که هر چه سن فرزند شما پایین تر باشد توانایی تاثیر پذیری و انعطاف پذیری در آنها بیشتر است. مهد های کودک باید آموزش های مناسب به کودکان بدهند . این آموزش ها باید علاوه بر تخصصی بودن و سازگاری با فرهنگ ایرانی ، باید متناسب با سن کودکان نیز باشد.

باید در مهد کودک ها مهارت ها را به کودکان یاد دهند. ولی نقش اصلی در تربیت فرزندان را خود والدین ایفا می کنند . هرچند در حال حاضر به دلیل مشغله های کاری والدین وقت کمتری را با کودکان خود سپری می کنند ولی تاثیر آنها بر رفتار فرزندشان بسیار بسیار بیشتر از مهد ها و مدارس است . کودکان والدینشان را نگاه می کنند و از آنها تقلید می کنند .

والدین باید در ابتدای امر خودشان یاد بگیرند که چگونه زندگی و رفتار کنند تا بتوانند الگو های مناسبی برای فرزندان خود باشند .

یکی از مواردی که به وفور مشاهده می شود ترک تحصیلی نوجوانان است . از جمله دلایل ترک تحصیلی دانش آموزان  مشکلات خانوادگی و مشکلات کاری نوجوانان نمی توانند ادامه تحصیل بدهند هر چند بسیار باهوش باشند.

ترس از مدرسه نیز می تواند یکی از عوامل ترک تحصیلی باشد هرچند این دلیل می تواند  ب راحتی با مراجعه به روانشناسان متخصص بهبود و درمان شود . خانواده ها نقش اساسی در تشویق یا دلسرد کردن فرزندشان در رفتن به مدرسه دارند.

برای داستن بیشتر در مورد این مسائل می توانید از طریق مشاوره تلفنی با مشاوران متخصص کودک و نوجوان در ارتباط باشد.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , کودک , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


اختلالات یادگیری ، تشخیص و درمان آن
11 ارديبهشت 1396 ساعت 22:21 | بازدید : 610 | نویسنده : مشاوران یزد | ( نظرات )
 
 
آرش دانش آموز کلاس دوم و 8 ساله است آرش فقط در درس دیکته دچار مشکل است بطوریکه اختلاف نمره فاحشی بین نمره دیکته و سایر درس ها وجود دارد مثلا نمره دیکته او معمولا بین 12-5 در نوسان است در حالیکه نمره سایر دروس از جمله ریاضی بین 18 تا 20 است معلم او عنوان می کند که آرش از نظر هوشی در حد طبیعی است زیرا در سایر دروس هماهنگ با دیگر دانش آموزان پیش می رود و نمرات او در حد خوب است غلطهای دیکته شامل انواع مختلفی است : مثلا حروف مشابه را با هم اشتباه می کند (مقازه به جای مغازه ،رازی به جای راضی ،هوله به جای حوله) . کلمات را همانگونه که می شنود می نویسد (رفتن به جای رفتند ، پمبه بجای پنبه ،زمبور به جای زنبور) ، وارونه نویسی و قرینه نویسی دارد و یا یک حرف از یک کلمه را حذف یا به آن اضافه می کند.
علاوه بر غلط های املائی واضح که ذکر گردید غلط های حاکی از بی دقتی مثل نگذاشتن نقطه ها سرکش ((گ و ک)) اشکال در گذاشتن دندانه ها و تشدید هم در دیکته تعدادی از کلمات را نیز جا می اندازد نتیجه آزمون هوش نشان داده است که آرش از نظر هوشی در گروه طبیعی قرار دارد معاینات پزشکی هیچگونه مشکل جسمی را در او نشان نمی دهد سنجش بینایی و شنوایی نشان می دهد که او از نظر بینایی و شنوایی سالم است و متخصص مغز و اعصاب نیز عنوان کرده است که او هیچ مشکلی که نشان دهنده آسیب مغزی باشد ندارد با توجه به مشکلات فوق برای آرش اختلال یادگیری دیکته نویسی مطرح می شود.

 انواع اختلالات یادگیری:

اختلالات یادگیری دسته ای از اختلالات مربوط به یادگیری می شوند که شامل سه اختلال یادگیری در دیکته نویسی ، روخوانی و ریاضی می باشد،تعدادی از کودکان که مشکل دیکته نویسی دارند اختلال روخوانی هم دارند و بالعکس کودکان نارسا خوان دیکته نویسی هم دارند این اختلالات در پسران بیشتر از دختران دیده می شود.

سبب شناسی :

ژنتیک در بروز این اختلالات نقش مهمی دارند بطوریکه در تعدادی از موارد مشکل مشابه کودک در دیکته نویسی یا روخوانی در اقوام درجه اول مثل پدر و مادر یا درجه دوم خانواده پدری و مادری نیز وجود دارد یکی از تئوریهای هنوز هم مطرح در اختلالات یادگیری عدم برطرفی جانبی در کودک است. بطوریکه در پایان شش سالگی راست دستی و یا چپ دستی در کودک مشخص می شود . بطور طبیعی در کودکان راست دست پای راست ، گوش راست و چشم راست برتری دارند (توپ زدن با پای راست شنیدن صدای ساعت مچی با گوش راست نگه کردن به داخل کاغذ لوله شده با چشم راست)در تعدادی از کودکانی که دارای اختلالات یادگیری هستند برتری جانبی اتفاق نمی افتد و مثلا آنها چپ دست راست پا چپ چشم و راست گوش هستند در صورتی که کودک اختلال یادگیری داشته باشد و برتری جانبی نیز مشخص نشده باشد بهتر است با تمرین های خاص این برتری جانبی را ایجاد نود عوامل دیگری هم در سبب شناسی این اختلالات مطرح می شوند که هیچ یک قطعی نیستند اما بهر حال بنظر می رسد حافظه دیداری و حافظه شنیذاری این کودکان دچار اختلال است.

اختلالات مربوط به خواندن :

این گروه از کودکان واژه های بسیاری را می دانندو به راحتی صحبت می کنند ولی قادر به خواندن نشانه های نوشتنی و یا چاپی نیستند برخی می توانند واژه ها را بخوانند ولی مفهوم آنها را نمی فهمند گاهی دشوای های خواندن در این کودکان با مشکل هیجی کردن نیز همراه است اختلال رو خوانی (دیس لکسیا)یا  نارسا خوانی اصطلاحی است که برای کودکانی علیرقم هوش طبیعی قادر به خواندن درست و روان نمی باشد بکارمی رود چنین کدکان از نظر مغزی بینایی و شنوایی سالم هستند وشاید علائمی مانند اضطراب ،افسردگی و کاهش اعتماد به نفس ثانوی به نارسا خوانی داشته باشند . علائم مربوط به نارسا خوانی متعدد و متنوع هستند مثلا حذف برخی از حروف از کلمه هنگام خواندن (داد به جای دادن)جا به جایی برخی از حروف بجای هم (لواکش بجای لواشک) آیینه خوانی یا وارونه خوانی کلمات مانند بجای زور اشتباه کردن کلمات به هم مانند چای و جای اشکال در بخش کردن کلمات اشکال در صداکشی اشکال در ترکیب صداها و ساختن کلمه حفظ کردن کلمات از روی شکل آن بدون توانایی تشخیص حروف آن کم کردن سطرها و کلمات عدم رعایت نشانه های دستوری مثل نقطه کاما ، کند خوانی و بسیاری از اشکالات دیگر موقع روخوانی جزو علائم نارسا خوانی هستند.

اختلالات مربوط به ریاضی:

کودک بطور اختصاصی علی رقم هوش طبیعی در عملکرد ریاضی بسیار ضعیف عمل می کند و اختلاف نمره ریاضی باسایر دروس کاملا مشخص است در هر مقطع تحصیلی کودک در کسب مهارتهای ریاضی مربوط به همان مقطع اشکال دارد مشکلات شایع در این گروه کودکان شامل عدم فهم اصطلاحات ریاضی عدم درک اعمال و مفاهیم ریاضی عدم شناخت نمادهای عددی و یا گروه بندی ارقام، عدم رعایت مراحل ریاضی شمارش اشیاء و یادگیری جدول ضرب و اشکال در مهارتهایی که نیاز به تمرکز دارد مانند کپی کردن درست اعداد و به خاطر سپردن اعداد در تعدادی از کودکان دارای اختلالات یادگیری علائم مربوط به کمبود تمرکز نیز وجود دارد که اشتباهات ناشی از بی دقتی نیز به علائم اختلالت یادگیری اضافه می شوند که درصورت وجود هر دو اختلال یادگیری و کمبود تمرز استفاده از داروهای اختصاصی برای افزایش تمرکز کمک کننده است علائم همراه دیگر شامل اضطراب ،افسردگی ،بی علاقگی به انجام تکالیف مدرسه، بی میلی برای حضور در مرسه بدلیل کاهش اعتماد به نفس در کودک شایع است.

تشخیص

این کودکان از بهره هوشی طبیعی بزخوردار هستند از نظر حواس بینایی و شنوایی سالم هستند دارای امکانات محیطی و آموزشی نسبتا مناسبی هستند محدودیتهای شدید عاطفی ندارند اما با وجود این که در یک یا چند زینه درسی دچار مشکلات اساسی هستند عملکرد تحصیلی در زمینه درس دیکته یا روخوانی پایین تر از حد انتظار با توجه به بهره هوشی می باشد برای تشخیص انواع اختلال یادگیری در کلاس اول بایستی حداقل شش تا نه ماه از شروع سال تحصیلی گذشته باشد زیرا بسیاری از اشالات ذکر شده در شروع سواد آموزی طبیعی تلقی می شوند برای تشخیص اختلال یادگیری دیدن دفتر دیکته ،ریاضی و مشاهده روخوانی کودک الزامی است و در صورت داشتن آگاهی از این اختلالات بهترین مرجع تشخیص معلمین می باشند.
 

درمان

از نظر درمانی این کودکان نیازمند آموزش های خاص هستند و موثر ترین راه استفاده از آموزشهای کمکی است در تهران دو مرکز ویژه اختلالات یادگیری وابسته به سازمان آموزش و پرورش و تعدادی مراکز خصوصی که برای این دسته از کودکان برنامه آموزشی خاص دارند وجود دارد.

بهر حال دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری مظلوم ترین کودکان در نظام آموزشی هستند که با تشخیص زودرس و درمان به موقع در بسیاری از موارد مشکلات یادگیری آنها حل می شود.


موضوعات مرتبط: روانشناسی , نوجوان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


صفحه قبل 1 2 صفحه بعد

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 17
بازدید هفته : 155
بازدید ماه : 1543
بازدید کل : 49786
تعداد مطالب : 130
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مشاوران یزد و آدرس moshaveranyazd.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 130
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 13
:: باردید دیروز : 17
:: بازدید هفته : 155
:: بازدید ماه : 1543
:: بازدید سال : 4342
:: بازدید کلی : 49786